Om Babyface
Babyface är en hudvårdsklinik online med auktoriserade återförsäljare av noga utvalda varumärken. Vi erbjuder professionell hudvård, hårvård och vårdande makeup. Majoriteten av oss som arbetar på Babyface är auktoriserade hudterapeuter (och makeupartister) för att du ska vara säker på att få det bästa för din hud.
Allmänt
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från babyface.se. Behandling av köpet på Babyface.se utförs av Hudiq AB (556841-9104) Timmermansgatan 45, 39236 Kalmar. När du gör ett köp hos oss är du medveten om att du är bunden till dessa villkor samt vår Integritetspolicy, som du kan ta del av här https://babyface.se/gdpr/
Dessa köpvillkor kan komma att ändras och det är därför ditt ansvar att läsa igenom villkoren vid varje enskilt köp.
2. Ingående av avtal
För att handla på Babyface.se ska du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
Avtal uppstår när du får en orderbekräftelse av oss. Notera att avtalet endast rör de varor som är bekräftade i leveransbekräftelsen.
Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella fel i prisinformationen före och efter att beställningen är behandlad.
3. Leveranser och beställning
Om du handlar för ett visst värde kan du välja leveransalternativ med fri frakt*. Babyface förbehåller sig rätten att uppdatera fraktkostnaderna. För mer information gällande fraktalternativ och kostnader, se https://babyface.se/leverans/.
Ditt postnummer avgör vilka leveranssätt du kan välja.
Vi strävar alltid efter att ha snabba leveranser på 1-2 dagar om varorna finns i lager. Dock kan vi inte garantera det. Tänk på att det vid t.ex. julhandel och andra högtider eller stora kampanjer kan uppstå förseningar.
3.1 Varor som är slut i lager
Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så kommer vi invänta de produkter som är slut i lager alternativt kontakta dig för en del-levarans. Om du inte debiterades för frakt när beställningen lades så kommer du inte att debiteras för frakt när ordern har uppdaterats.
3.2 Avisering
När ordern skickats från vårt lager mejlas ett besked angående till din mail med en spårningslänk eller uppdateras i app. Den vanligaste anledningen till att en order- eller leveransbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost. Det är kundens ansvar att ange rätt mejladress och telefonnummer vid beställning samt uppdatera detta på "Mina sidor" och Klarna.
3.3 Ej uthämtade paket
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället olika länge beroende på respektive leverantörs bestämmelser, därefter skickas det tillbaka till Babyface e-handel. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras summan på produkterna (men ej för fraktkostnaden) när vi hanterat din leverans. Babyface tar även ut en administrativ avgift på 200 kr vid ej uthämtad leverans.
3.4 Babyface rätt att neka beställningar
Babyface förbehåller sig rätten att neka beställningar, exempelvis om rabattcheckar som du inte har mottagit direkt från Babyface har använts vid en beställning eller neka varuprover vid upprepade beställningar som understiger ett visst belopp.
3.5 Order- och leveransbekräftelse/kvitto
När du slutfört en beställning så får du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela Babyface Kundservice så skickar vi om bekräftelsen.
När varorna skickas från Babyface e-handelslager får du även en leveransbekräftelse/kvitto via e-post. Avtal om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.
4. Force Majeure
Babyface är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som Babyface inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att Babyface fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom Babyafce dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför Babyface kontroll, som Babyface inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och vars följer Babyface inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
5. Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 30 dagar* vid köp på Babyface e-handel. Ångerfristen löper ut 30 dagar från det datum du eller din representant får produkten i fysisk besittning. Varan måste återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. På grund av hygiensskäl undantas vissa produkter från ångerrätten. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering. Vi kan ej ta ansvar för eventuell överkänslighet mot ingredienser i en produkt eller prov, om du är osäker på vad produkten eller provet innehåller, kontakta vår kundtjänst innan användning/beställning.
Om du har använt en kupong med rabatt eller kampanjerbjudande för produkten som du väljer att returnera kommer kupongen däremot inte att återaktiveras.
*För julhandeln gäller förlängd ångerrätt t.o.m 24 Januari 2024 på köp genomförda mellan 16 november t.o.m. 24 december 2024.
5.1 Nyttjande av ångerrätten
Innan du skickar tillbaka varan till Babyface e-handel uppmanar vi dig att kontakta Kundservice per chatt eller e-post, hello@babyface.se
Om du väljer att skicka tillbaka produkten ska produkten skickas till Babyface inom 30 dagar räknat från det datum du mottagit produkten och meddelat oss via mejl att du ångrar dig. Returen kostar 69kr och bekostas utav dig. Observera att du behöver legitimera dig när du skickar tillbaka varan via ett ombud för att kunna använda retursedeln.
Du får din återbetalning senast 30 dagar efter att vi blev informerade om ditt beslut att ångra beställningen. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först. Babyface ansvarar inte för försändelser som inte skickats med Retursedel.
Notera att återbetalning alltid sker med samma betalningsform som det ursprungliga köpet. Om det ursprungliga köpet har gjorts med ett bankkort, kan återbetalning endast ske mot samma bankkort. Detta har ingen inverkan på dina rättigheter enligt lag.
Returadressen är:
Hudiq Babyface c/o Shelfless
Fanergatan 14B
533 60 Habo
6. Reklamation
Skulle varan vara felaktig skadad eller inte nå fram till dig måste reklamation göras inom skälig tid. Reklamationen görs genom att maila oss på hello@babyface.se. Skriv då ditt ordernummer och vad som är skäl till din reklamation. Om en vara är felaktig står vi för returfrakten, vilket kommer återbetalas till dig inom 30 dagar vid godkänd retur. Vid reklamation tillämpas konsumentköplagen, se www.konsumentverket.se. För att reklamationen ska godkännas har våra leverantörer krav på att minst 50% av produktens innehåll finns kvar.
6.1 Gåvor och varuprover vid köp
Vid retur av köpta produkter ska gåvor och varuprover, som har erhållits av Babyface med anledning av kundens köp, också returneras av kunden.
6.2 Fraktkostnader
Vid godkänd reklamation bekostar Babyface kostnaden för returfrakt. Vi retur står kunden för frakten på 69kr som debiteras på fakturan. Vi ej uthämtat paket debiteras kunden 200kr för frakt och omkostnader i och med detta.
6.3 Allergisk reaktion
Om du fått en allergisk reaktion av någon av de produkter du köpt av oss ber vi dig att fota området och maila bild och beskrivning om din reaktion, så snart som möjligt. Detta är ett krav från våra leverantörer, för att vi ska kunna reklamera produkten. Ett annat krav är att minst 50% av produktens innehåll finns kvar samt att du uteslutit att det just är den produkten som orsakat det.
6.4 Garanti av elprodukter
Babyface lämnar 2 års garanti på elprodukter. Ett fel som visar sig på elprodukter inom garantitiden ska anses ha funnits vid köpet. Du kan då vända dig till Kundservice, se kontaktuppgifter nedan.
Returadressen är:
Hudiq Babyface c/o Shelfless
Fanergatan 14B
533 60 Habo
7. Betalning och priser
7.1 Säker betalning
Att handla på Babyface e-handel är säkert och enkelt. Du väljer mellan direktbetalning genom din bank eller kortbetalning där ditt bank-eller kreditkort är anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard, Swish eller faktura/del betalning (Klarna Konto). Betalningar och återbetalningar hanteras av Hudiq AB. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.
7.2 Kortbetalning
Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard/Eurocard, Electron, Maestrokort eller American Express kan betala genom ditt kontokort. När du väljer detta betalningsalternativ reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till dig.
Babyface erbjuder via sina betalningsleverantörer de senaste systemen för säkrare betalningar. Detta innebär ibland att du måste aktivera sådana via din bank. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, använd fakturabetalning eller kontakta din bank för aktivering av säkrare kortköp på nätet.
7.3 Betalning via Swish
Du som är ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort eller kontant.
7.4 Faktura
Fakturan skickas via mail från Klarna. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Klarna AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. För Klarnas villkor om faktura som betalningsalternativ, klicka här.
Delbetalning (Klarna konto)
Om du väljer delbetalning som betalningsalternativ, väljer du själv varje månad hur mycket du vill betala. Delbetalning hanteras av vår samarbetspartner, Klarna AB. För Klarnas villkor om delbetalning som betalningsalternativ, klicka här.
7.5 Priser
Alla våra priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, momsen redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Priserna inkluderar inte eventuella leveransavgifter. De gällande priserna redovisas på hemsidan i närhet till varorna, även lägsta pris under de närmsta 30 dagarna. I det fall att det angivna priset uppenbarligen är felaktigt är vi inte skyldiga att erbjuda det lägre felaktiga priset. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.
7.6 Presentkort
Babyface säljer digitala presentkort. Presentkortet är giltigt som betalning för varor på babyface.se. Presentkortet går inte att byta mot kontanter eller överföring till kontokort, utan vid retur kommer du istället få ett tillgodokvitto. Kortet är giltigt i två år från den dag det laddats eller använts. Vid varje köp där kortet används visas det återstående tillgängliga beloppet på kvittot. Du kan alltid kontrollera kortets på babyface.se. Babyface ansvarar inte för borttappade eller stulna kort.
8. Produktinformation och bilder
Babyface gör sitt bästa för att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. Vi rekommenderar dock att du alltid dubbelkollar produktinformation och innehållsförteckning på förpackningen när du får din leverans, särskilt om du är allergisk eller överkänslig mot något ämne.
Förpackningarna på våra produkter kan variera i utseende. I vissa fall kan en annan storlek än den som erbjuds vara avbildad, därför är det alltid den skriftliga informationen angående volym som gäller.
Observera att färgproverna på produkter på Babyface e-handel kan variera beroende på din bildskärm samt dina individuella skärminställningar.
Är du osäker på någon produkt vänligen kontakta Kundservice via hello@babyface.se.
Allt innehåll på babyface.se ägs av Babyface eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Babyface.
8.1 Bäst-före-datum
På de flesta av våra produkter finns en symbol som ser ut som en burk med öppnat lock. Vid symbolen står det antingen 6, 12 eller 24 månader. Detta indikerar produktens hållbarhet från det att den öppnas. Övriga produkter har specifik datum markering.
Tänk även på att hållbarhetstiden påverkas av hur du förvarar och använder produkten. Använd till exempel inte fingrarna utan en spatel när du tar hudkräm ur en burk eftersom det annars lätt sprids bakterier och hållbarheten förkortas. Det är heller inte bra för skönhetsprodukter att förvaras för varmt eller i direkt solljus.
9. Tillämplig lag och tvist
Vid eventuell tvist följer Babyface beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s online plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.
10. Ändringar av köpevillkor
Babyface förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren. Ändringar av köpvillkoren kommer att informeras på www.babyface.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga på https://babyface.se/villkor/
Länkar på vår webbplats
Om babyface.se innehåller länkar till andra webbplatser och material tillhörande tredje part, ska det klargöras att Babyface inte har någon kontroll över innehållet eller material på dessa webbplatser och ska därför inte anses vara ansvariga för eventuella skador eller förluster.
Kundservice
Det går bra att kontakta Babyface Kundservice angående frågor eller annat som rör köpvillkor, om du vill ha rådgivning kring produktval kan du också kontakta oss. På Babyface Kundservice arbetar utbildade hudterapeuter med stor erfarenhet av vårt sortiment. Kontaktuppgifter till Kundservice finns nedan
BOLAGSINFORMATION
Postadress:
Hudiq AB
Timmermansgatan 45
392 36 Kalmar
Organisationsnummer: 556841-9104
Kundservice: hello@babyface.se
Vid post till Babyface Kundservice, märk kuverten med "Kundservice".